Szukasz gotowych spółek zoo do rejestracji (założenia) spółki w Warszawie? Na sprzedaż setki spółek!

Decyzje menedżerskie dotyczące gamy produktów cz. II

Wielkość i struktura gamy. Problemem każdego przedsiębiorstwa jest określenie optymalnej liczby wytwarzanych produktów lub usług. Weźmy przykład firmy odzieżowej produkującej ekskluzywną konfekcję męską. Jeśli myśli ona o kreowaniu polityki gamy wytwarzanych produktów, to w pierwszej kolejności muszą pojawić się pytania o szerokość, długość i głębokość tej gamy, czyli rozwój różnych linii produktów. Producent musi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w interesie jego strategii leży poszerzenie gamy czy jej zawężenie. Jeśli zdecyduje się na poszerzenie, wówczas do wcześniej wytwarzanych eleganckich, wizytowych koszul męskich dołączy np. także koszule sportowe, codzienne. Może jednak także poszerzyć już wytwarzaną gamę spodniami męskimi i marynarkami, a później dopiero doiączyć kurtki wizytowe i piaszcze. Kontynuując dalej ten tok myślenia – może też dołączyć specjalistyczną odzież sportowo-rekreacyjną, a nawet bieliznę męską.

Poszerzając gamę dołącza do niej nowe linie produktów. Każda z opisanych linii produktów może być głęboka lub płytka. Głębokość linii produktów zależeć będzie od liczby różnych wersji produktów, jakie ją tworzą. Przykładowo, jeśli linię produktu stanowią koszule wizytowe, to możemy sobie wyobrazić różne ich wersje.

Długość gamy z kolei to pełna liczba wytwarzanych w firmie różnych wersji produktów w ramach różnych linii. Dla poszczególnych gam produktów należy wybrać ich długość, głębokość oraz szerokość (rys. 27). Analizę możemy prowadzić oddzielnie dla każdej z kategorii produktów odzieżowych (koszul, marynarek itp.).

Szerokość gamy oznacza liczbę linii produktów składających się na daną gamę (np. rodzaje koszul to linie: wizytowa, sportowa, codzienna do pracy). Głębokość linii oznacza liczbę produktów zawartych w danej linii, np. różne wersje koszul.

Długość gamy obejmuje z kolei pełną liczbę produktów, które przedsiębiorstwo przeznacza na rynek. Jest to więc suma wszelkich produktów oraz ich modeli znajdujących się we wszystkich liniach produktów (różne linie koszul męskich z liczbą wersji produktów w ramach każdej z tych linii).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.